close
تبلیغات در اینترنت
مصاحبه هایی جدید با بانو طناز طباطبایی

خبـرگزاری دانش آموزان ایران
وبسایت خبری و تحلیلی مسائل روز دنیا
قالب وبلاگ
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
صاحبان وبسایت

خبرگزاری دانش آموزان ایران وابسته به جمهوری اسلامی ایران بوده و کلیه اخبار فرهنگی،هنری،سیاسی،اقتصادی و ... را منتشر می کند.این وبسایت همانند وبسایت های دیگر جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و قوانین بین الملل فعالیت می کند.

نظر سنجی
آیا مذاکرات آینده 1+5 در مورد موضوع هسته ای ایران کاربرد و نفعی برای مسئله هسته ای ایران دارد؟


کدام فرد،بازیگر مورد علاقه شما در سریال شاهگوش است؟










فعالیت کدام رئیس جمهور در کشور قابل قبول مردم می باشد؟





جستجو

طناز طباطبایی این روزها هم نمایش "باغبان مرگ" را درحال اجرا دارد و هم نقش‌آفرینی‌اش را در فیلم "هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند" شاهد هستیم. کاری که در جشنواره فجر مورد استقبال مردمی قرار گرفت و البته در این روزهای اکران عمومی نیز این چنین است. شاید بیش از همه موضوع حساسش باشد که تاکنون گیشه میلیونی را نیز نصب خود کرده و این یعنی رجوع مخاطب به سینمایی که اجتماعی است و بیانگر مشکلات حساس و شاید ناگفته جامعه. گپ و گفت کوتاه «نسیم»، با این بازیگر را در ادامه می‌خوانید.

*شما این روزها هم اجرای روی صحنه(باغبان مرگ) را مشغول بازی داری و هم حضور بر پرده سینما. اتفاق عجیبی نیست اما من مخاطب شاید علاقه‌مندم بیشتر بازیگری که حداقل برخی در این سینما اعتقاد به کارش دارند، در سینما دیده شود اما . . .

چون وجود مخاطب و زنده بودن کار خیلی مهم است. در تئا‌تر هر شب تماشاچی متفاوتی نسبت به شب قبل داریم و همین می‌تواند در روند انرژی که در صحنه وجود دارد تاثیر بگذارد. در سینما هم ممکن است این شرایط وجود داشته باشد اما من بیشتر از اینکه که به اکران و تماشاچی که بعد از اکران فیلم، آن را می‌بینند، فکر کنم؛ به‌‌ همان ۴۰، ۵۰ نفری که پشت دوربین و اولین تماشاچی‌های من هستند فکر می‌کنم. همیشه نیز اولین تائیدم را از‌‌ همان افراد می‌گیرم. این افراد آدم‌های معمولیتر و با طبقات مختلف اجتماعی هستند. در نتیجه با استفاده از نظرات آن‌ها خیلی راحت می‌توان خود را اصلاح کرد و یا محک زد. اگر مسیر اشتباه باشد بازخورد منفی می‌گیری و اگر درست باشد هم تشویق می‌شوی. در واقع من در سینما هم به این اعتقاد دارم که مخاطب در‌‌ همان لحظه کار را می‌بیند. 

* وقتی در سینما کارت خوب است و جای خیلی خوبی داری، چرا حاضر می‌شوی در تئا‌تر با این شرایط و در سالنی حتی مهجور، کار کنی؟ 


ما در ایران فضای دائمی را برای تمرین بازیگر‌ها نداریم یا امکانی که بازیگر‌ها هم، مانند هر شغل دیگری صبح به محل تمرین خودشان بروند، در آنجا تحقیق و مطالعه خودشان را داشته باشند. جایی برای تمرینات شخصی و روزمره یک بازیگر وجود ندارد که به نظر من یکی از معضلات اصلی است. ممکن است یک بازیگر در سال تنها یک کار انجام دهد و بعد از دو سه ماه سرکار بودن، هشت ماهی کار نداشته باشد و در این مدت تمرینی هم نکند. در مدتی که کار ندارد، هر اتفاقی مانند چاق و لاغر شدن یا سفر رفتن می‌افتد. 

* متوجه این تغییر و ارتباطش با تئاتر نشدم.

برای من پروسه تمرین و اجرای تئا‌تر و موظف بودن، حضور در یک ساعت مشخص، به جز وجه بازیگری‌اش، تمرین است و می‌توانم اندوخته بازیگری‌ام را بیشتر کنم و حتی پخته‌تر شود. تا خودم را بیشتر برای سینما و تصویر آماده کنم. 

برای مشاهده ادامه این مصاحبه + مصاحبه ای دیگر 

  ** یعنی بدور از هر مدیومی؟

نه اینکه سینما هم وزن تئاتر باشد

*اما خود بازیگری که مهم است؟

بله، برای من نیز مهم بازیگری است، فرقی نمی‌کند به چه شکلی دیده شوم. مخاطب سینما گسترده‌تر است، ماندگار‌تر است و چون ضبط می‌شود، سال‌های سال باقی می‌ماند. اما تئا‌تر به هر حال تمام می‌شود، و تنها چیزی که باقی می‌ماند رسوبی است که در طول تمرین و اجرا در خود بازیگر اتفاق می‌افتد. 

* برسیم به "هیس! دخترها فریاد نمی زنند" اینکه بگویم چرا در این کار بازی کردی، کلیشه‌ای است. چون کار بازیگر، ایفای نقش است اما این سوژه حساس، یک دلیل مضاعف برای پذیرش نقش است.

اتفاقا فارغ از هر چیزی مثل بازیگری و کارگردانی، سوژه است که به نظرم تا به امروز کار نشد و سوژه‌ای جهانی که وابسته به ایران نیست.

* البته لبه تیغ حرکت کردن است. نیست؟

بله خب؛ لبه تیغ است، نه می‌توان خیلی به آن پرداخت و جزئیات را نشان داد و نه می‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و فقط یک معضل اجتماعی را بیان کرد. 

* از پس آن برآمده؟ حداقل در مورد کارگردان!

این لبه تیغ بودن فیلم که هم به این طرف می‌پردازد و هم معضلات جامعه‌اش مانند کودک آزاری را نشان دهد، مهارتی است که فکر می‌کنم کارگردان از پس آن بر آمده است. همچنین فیلم زنانه است و زن‌ها بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند علاوه بر این کارگردان هم زن است. 

* البته همین ترکیب چهره‌های بازیگری هم مزید بر علت برای استقبال مخاطب است.

هست اما فکر می‌کنم چیزی که توجه مخاطب را جلب می‌کند، خود سوژه و فیلمنامه است. 

* فقط سوژه حساس؟ منظورم در مورد خود شماست. برای مخاطب حتما اینطور است اما بازیگر هم وظیفه‌ای دارد که بازی‌اش به دل بیننده بنشیند و بهتر بگویم خود بازیگر را نبیند بلکه نقش را ببیند. من شیرین نعیمی را چه کسی ببینم؟


من اساسا نقش متفاوت را کار می‌کنم. نقشی که بتواند تاثیر اجتماعی را هم بپذیرد هم بروز دهد. اگر افرادی با من همذات پنداری می‌کنند یا کسانی که همین اتفاق‌ها برایشان افتاده باشد، من را به عنوان بازیگر نمی‌بینند و به عنوان شیرین نعیمی می‌بینند که این اتفاق برایش افتاده و پایان ناراحت کننده‌ای دارد. من درفیلم سعی کردم به عنوان یک بازیگر با آن برخورد نکنم بلکه به عنوان فردی باشم که این اتفاق برایش افتاده است. 

* چقدر این نوع فیلمنامه‌ها در سینمای ایران وجود دارد که شما به عنوان یک بازیگر به سمت آن‌ها کشیده شوید؟ 
راحت نمی‌توان پیدا کرد.

برای شما فرقی دارد که باشد یا نه؟

تعداد فیلمنامه‌هایی که به صورت ریشه‌ای برخی مشکلات را بیان کند، خیلی کم است و فکر می‌کنم باید وجود داشته باشد.

* پس معتقدی که سینما رسالت طرح معضلات و البته ارائه راه حل هم دارد؟

چون رسالت سینما همین است که یک اتفاق و یک معضل جامعه را در فیلم‌هایی که در ژانر اجتماعی ساخته می‌شود، بررسی کند، ریشه یابی کند و صرفا با باز کردن مسئله، یا برای آن راه حل بدهد یا حتی ندهد. بنابراین باید باشد و هرچند که امروز خیلی کم ساخته می‌شود، اما می‌تواند جریان ساز باشد. 

* اما گفتی که نداریم؛ به نظر من سیبل اول متوجه فیلمانه نویس است که دست به عصا راه می روند. شاید هم توان رفتن و پرداختش را نداشته باشند.

چرا فیلمنامه نویس هم داریم، خیلی موقع‌ها هم اجازه ساخت آن را داریم، اما شاید بررسی آن تامل می‌خواهد و نگاه عمیق تری می‌طلبد.

*سوال آخر اینکه؛ از علاقه‌ات گفتی! پس اگر باشد همچنان مایلی با وجود حساس بودنش، بار این نقش‌ها را به دوش بکشی؟

حتما و همیشه هم در اولویت کاری من است. البته به عنوان یک بازیگر نباید در یک ژانر حضور داشته باشی، باید تغییر جا بدهی و خودت را محک بزنی که برای مخاطب هم تکراری نباشی.

  تهیه و تنظیم گفتگو: شراره داودی

http://s3.picofile.com/file/7883643545/tannaztabatabaei_fansDOTir_neshastshahgoosh_seri2_23_.jpg

طناز طباطبایی بازیگر جوانی است که در عین جوانی بسیار باتجربه است و با کارگردانان مطرح سینمای ایران کار کرده است.اولین حضور جدی و پررنگ طباطبایی در سال 83 و با بازی در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» به كارگردانی «رسول صدرعاملی» رقم خورد. بعد از آن با بازی در چند فیلم، سریال و تله‌فیلم توانست خودش را به مخاطب نشان دهد و قابلیت‌های بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد. او سال گذشته با فیلم «مرهم» ساخته «علیرضا داوود نژاد» به جشنواره فجر آمد و امسال هم با بازی در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» توانست خوش بدرخشد.او علاوه بر سینما در عرصه تئاتر نیز فعال است و به تازگی جلوی دوربین داوود میرباقری برای سریال«شاهگوش» قرار گرفته است. با او به بهانه اکران فیلم«هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» گفتگو کردیم. 


از پیوستتان به پروژه «هیس دخترها فریاد نمی زنند» بگویید؟ 
این پروژه زمانی به من پیشنهاد شد که خانم درخشنده تقریباً از 800 دختر جوان نابازیگر تست گرفت بودند تا اینکه به این نتیجه رسیدند که این نقش را به یک بازیگر شناخته شده محول کنند. ایشان بازی من در فیلم سینمایی «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد را دیده بودند و با بازی من آشنا بودند. این بود که قرعه به نام من افتاد. در واقع شاید سپردن این نقش با همه سختی ها و اوج و فرودهایی که داشت برای یک بازیگر تازه وارد که تجربه کمی دارد و یا یک نابازیگرسخت بود ضمن اینکه این کار برای پوران درخشنده ریسک بزرگی محسوب می‌شد. 

با توجه به اینکه اولین همکاری تان با پوران درخشنده بود به چه تجربیاتی دست پیدا کردید؟ 
این تجربه برای من بسیار دلچسب بود. بازی در فیلم های پوران درخشنده همیشه فوق العاده است و دلیل آن فضای امنی است که ایشان برای بازیگر فراهم می‌کند تا بازیگر بتواند با طیب خاطر و آرامش به کارش بپردازد برای این تجربه از ایشان بسیار سپاسگزارم و امیدوارم مخاطب هم از دیدن آن لذت ببرد. 

چطور توانستید با نقش «شیرین» که نقش خاصی بود ارتباط برقرار کنید؟ 
من معمولاً برای اولین بار که فیلمنامه را می‌خوانم متوجه می‌شوم که برای نقش مناسب هستم یا نه با این ملاک که اگر در وهله اول تاثیر لازم را بر روی من بگذارد آن را می‌پذیرم. فیلمنامه «هیس ! دخترها فریاد نمی‌زنند» بسیار تاثیرگذار بود تا آن جا که مدت ها ذهن من را درگیر خود کرده بود در عین حال نقش نیازمند دقت و صرف انرژی زیاد برای کشف کردن داشت که خوشبختانه در زمان پیش تولید به متن بسیار پرداخته شد و در زمان فیلمبرداری با کپ زدن های متمادی رفته رفته این نقش جان گرفت و جلو رفت. 



تا به حال این موضوع فکر کرده اید که اگر این اتفاق برایتان رخ می داد چه می‌کردید؟ 
ترس از سوء استفاده جنسی در تمام زن ها از کودکی تا بزرگسالی وجود دارد این نقش در واقع همان ترس‌های کودکی هر دختری است که حالا این اتفاق ناگوار برایش رخ داده است. از او سوء استفاده شده و بار سنگین این اتفاق بر روی شانه هایشان سنگینی می‌کند. من این نقش را می‌فهمیدم و بارها با خودم تکرار می‌کردم که اگر این اتفاق برای من در کودکی افتاده بود چه می‌کردم؟ به خانواده ام چه می‌گفتم به آنها با من چه رفتاری داشتند؟ آیا جرات گفتن را داشته با همه سختی ها و فشارهای روحی که این نقش بر من وارد کرد اما نتیجه خوب و دوستی داشتنی داشت و تاثیر درستی بر روی مخاطب می گذارد و در واقع صرف آگاه کردن جامعه به خصوص خانواده ها است و فکر می‌کنم فیلم رسالت خود را به درستی انجام داده است. 

با نگاهی به کارنامه تان به نظر می‌رسد همیشه با کارگردانان های درجه یک کار کردید؟ 
بله، ملاک انتخاب من برای نقش، فیلم با کیفیت از نظر ساختار و محتوا بوده است . به همین دلیل شانس داشتم تا با فیلمسازان درجه یک افتخار همکاری داشته باشم و تا به امروز از انتخاب‌هایم راضی بوده ام. 

بازیگری برای شما چه معنایی دارد؟ 
بازیگری برای من یعنی زندگی و بازیگری از زندگی جدا نیست. من معتقدم اگر بازیگری همه زندگی یک بازیگر نباشد نمی‌تواند بازیگر خوبی باشد. بازیگری در ذات خود زندگی کردن در شخصیت دیگری است. من یاد گرفتم از صبح که بیدار می‌شوم تا شب که می‌خواهم بخوابم به همه چیز در اطرافم خوب نگاه کنم در وهله اول به رفتار خودم زیرا در ابتدا باید خودم را بشناسم و در طول روز باید مراقب رفتار و حرکاتم باشم تا عادت های روزمره ام را بشناسم و یاد بگیرم تا آن عادت ها را در نقش هایم تکرار نکنم زیرا این کار باعث می‌شود تا در نقش هایم به تکرار نیافتم. خوب شنیدن، خوب دیدن، خوب درک کردن، آدم ها در طول روز به درک درست از موقعیت های رئال روزمره رسیدن، این نگاه من به بازیگری است با این نگاه دنیا از نگاه یک بازیگر بعد عمیق تری پیدا می‌کند. 



بازدید : 9
[ پنجشنبه 23 مرداد 1393 ] [ پنجشنبه 23 مرداد 1393 ] [ فناوری اطلاعات ]
نظر بدهید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
کنسرت ها

کنسرت رضا صادقی 4/7/1393 سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران

جهت خرید بلیط اینترنتی به سایت www.84200.ir مراجعه نمایید.

درباره وبلاگ

خبرگزاری دانش آموزان ایران

آرشيو مطالب
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 48 نفر
بازديدهاي ديروز : 1 نفر
كل بازديدها : 7,780 نفر
بازدید این ماه : 57 نفر
بازدید ماه قبل : 118 نفر
کل نظرات : 2 عدد
كل مطالب : 154 عدد
كل اعضا : 1 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر
امکانات وب

تبادل لینک

خرید بک لینک